Öğrenmeyi Öğrenme Teknikleri;
Bilgi çağı, toplumları bilgi toplumu olma zorunluluğunu getirmiştir. Yaşamın her alanında değişimler meydana gelmiştir. Bireylerin hem bu sürece uyum gösterebilmeleri
hem de bu süreci geliştirebilmeleri için farklı niteliklere
sahip olmaları gereklidir.
Bu nitelikler;
Bu nitelikler;
• Düşünme yollarını bilip
uygulayabilme
• Sorun çözebilme
• Araştırma yapabilme
• Bilgiyi yaratıcı biçimde
kullanabilme
• Bilgi ve teknoloji üretebilme
Bilgi çağında yaşayan bireylerin, bilgiye erişme
yollarını bilmeleri, ulaştıkları bilgileri kullanabilmeleri ve yeni bilgiler
üretebilmeleri gereklidir. Bireylerin bu niteliklere sahip olmalarının en
etkili yolu, bilgiyi nasıl öğreneceklerini öğrenmeleridir. Bireylerin
"öğrenmeyi öğrenme"lerini sağlamak için, tüm eğitim programlarında, öğretim
yaklaşım, yöntem, araç ve gereçlerinde değişikliklere gitmek gereklidir. Bunda
da en önemli görev öğretmene düşmektedir. Çünkü öğretmen, bireylere,
öğrencilere öğrenmeyi öğretecek temel kaynak, temel kılavuzdur.
Öğrenmeyi Öğrenmenin Kapsamı;
Öğrenmede temel olan öğrencinin etkin olmasıdır. Öğrenmenin etkili
biçimde gerçekleşebilmesi için öğrencilerin yalnızca öğretmenin anlattıklarını
dinlemeleri, yaptıklarını gözlemeleri, sunduğu sınırlı bilgileri tekrar
etmeleri ya da tümüyle onun yönergeleriyle hareket etmeleri yeterli değildir. Başka bir deyişle, öğrenciler, öğretme-öğrenme sürecinde yalnız öğretmenin
etkin olmasıyla etkili öğrenmeyi gerçekleştiremezler.
Etkili öğrenme için öğrencilerin ne yapmaları gereklidir? Etkili
öğrenme için öğrencilerin öğretme-öğrenme sürecinde şu temel etkinliklerde
bulunmalarına gerek vardır:
• Öğretmeni dinlerken dikkatlerini
toplama
• Dinledikleri ya da okudukları
üzerinde düşünme
• Anlamadıklarını sorma
• Tekrar etme
• Yeni bilgilerle önceden
öğrendikleri bilgileri ilişkilendirme
Öğrencilerin, bunların dışında, doğru bilgi kaynaklarına ulaşmaları,
edindikleri bilgileri kullanmaları ve yaptıkları öğrenme etkinliklerinden tat
almaları öğrenme açısından önem taşır.
Öğrenme
sırasında öğrencilerin pasif değil, aktif olmaları gereklidir. Öğrenciler bu etkinlikleri gerçekte öğrenerek yapabilirler. Bu konuda da
öğrencilere en iyi yardımı, en etkili kılavuzluğu öğretmen sağlayabilir. Buna
göre, öğrenim görmek üzere okula gelen öğrencilerin iki temel gereksinmeleri
vardır.
Bu gereksinmelerden birisi, öğrenme ürünleriyle, yani kazanmaları
gereken bilgiler, beceriler ve tutumlarla ilgilidir. Ötekisi ise, öğrenme
süreciyle, yani nasıl öğrenebilecekleriyle ilgilidir.
İkinci gereksinme birincisini etkileme
gücüne sahiptir. Bu bakımdan, okullarda, öğretmenlerin derslerde öğrencilerin
her iki temel gereksinmesini de karşılayacak nitelikte bir öğretime yer
vermeleri gereklidir.
Öğretmenler derslerinde öğrencilere hem ders konularını hem de nasıl
öğreneceklerini öğrenmelerini sağlayacak bir öğretim uygulamalıdırlar.
Okullardaki öğrencilerin yukarıda belirttiğimiz iki temel gereksinmesinden ikincisi
olan "öğrenmeyi öğrenme", büyük ölçüde öğretmenin “öğrenmeyi
öğretme” etkinliklerinin sonunda sağlanabilir. Öğrencilerin öğrenmeyi
öğrenebilmeleri için öncelikle kendilerini öğrenme özellikleri bakımından
tanımaları gereklidir.
Öğrenme Stilleri
Bireyin öğrenmeye yönelik
eğilimlerini gösteren özelliklerdir. Bu özellikler bireyin
ya da öğrencinin öğrenmeyi nasıl algıladığını, çevresiyle nasıl etkileşimde
bulunduğunu ve çevresindeki öğelere nasıl tepkide bulunduğunu gösterir.
Öğrenci, bu özellikleri belli bir tutarlılık ve süreklilik içinde yerine
getirir. Öğrenme stilleri öğrenciden öğrenciye farklılık gösterir. Her öğrencinin öğrenme stili bir başka öğrencinin öğrenme
stilinden farklıdır. Dahası, öğrenme stilleri genellikle yaşa, cinsiyete,
kültüre ve başarı düzeyine göre bile değişiklik gösterir.
Dunn ve Dunn’ın ele aldıkları biçimiyle, öğrenme stillerini dört
alanda toplayabiliriz. Bunlar, çevresel koşullar, duyuşsal özellikler,
sosyal tercihler ve fiziksel özelliklerdir.
1. Çevresel Koşullar
Çevresel koşullar, öğrenmenin gerçekleşmesi için seçilen ortamın ses,
ısı ve ışık durumları ve düzeni ile ilgili koşullardır. Öğrencilerin bunlarla
ilgili tercihleri farklılık gösterir.
Örneğin, kimi öğrenciler sessiz bir
çalışma ortamını tercih ederlerken kimileri sesten etkilenmezler, dahası müzik
eşliğinde çalışmayı tercih ederler. Kimi öğrencilerin çalışacakları ortamın çok
aydınlık olmasını istemelerine karşılık kimileri daha loş bir ortamda daha iyi
çalışabilirler. Kimi öğrenciler çalışma ortamlarının serin, kimileri ise sıcak
olmasından hoşlanırlar. Kimi öğrenciler ancak her şeyin yerli yerinde olduğu
düzenli bir ortamda çalışabilirlerken kimileri de düzensiz bir çalışma ortamını
tercih ederler.
2. Duyuşsal Özellikler
Duyuşsal özellikler, öğrencilerin
öğrenmeye güdülenme, çalışmada süreklilik, öğrenme sorumluluğu ve öğrenmede
yapılanmışlık gibi özellikleriyle ilgilidir.
Örneğin, kimi öğrencilerin
öğrenmeleri için içten güdülenme önem taşırken kimi öğrenciler buna gereksinme
duymayabilirler. Kimi öğrenciler sürekli ve düzenli bir çalışma ile başarılı
olurlarken kimileri böyle düzenli bir çalışma biçiminden uzak olabilirler. Bu
öğrenciler ancak zorunlu oldukları durumlarda, örneğin sınav zamanlarında yoğun
biçimde çalışarak başarı sağlamaya çabalarlar. Kimi öğrencilerin öğrenme
sorumluluğu duymalarına karşılık kimileri böyle bir duygu taşımazlar, öğrenme
konusunda umursamaz olabilirler. Öte yandan, kimi öğrenciler yapılanmış bir
öğrenme biçiminden hoşlanırlar. Bu öğrenciler, öğretmenlerinin koyduğu ilke ve
kurallara sıkı bir bağlılık içinde çalışırlar, ödevlerini zamanında ve
istendiği biçimde yaparlarlar. Oysa, kimi öğrenciler ilke ve kurallardan
hoşlanmazlar. Bunlara bağlı kalarak çalışmaktan büyük bir sıkıntı duyarlar.
3. Sosyal Tercihler
Sosyal tercihler, öğrencilerin nasıl bir sosyal ortamda öğrenmek
istemeleriyle ilgilidir. Bu bağlamda, kimi öğrenciler kendi başlarına, kimileri
de arkadaşlarıyla birlikte çalışarak öğrenmeyi tercih ederler. Arkadaşlarıyla
birlikte öğrenmeyi tercih eden öğrencilerin kimileri bir arkadaşlarıyla,
kimileri de birkaç kişiden oluşan bir arkadaş grubuyla çalışmayı daha etkili
bulurlar. Öte yadan, kimi öğrenciler de yetişkinlerle birlikte çalışmaktan
hoşlanırlar ve bundan daha çok yarar sağlarlar.
4. Fiziksel Özellikler
Fiziksel özellikler, öğrencilerin öğrenme için duyu organı ve zaman
dilimi seçme, öğrenme sırasında yiyeceğe ve harekete gereksinme duyup duymama
ile ilgili özelliklerdir. Öğrenciler öğrenme amacıyla duyu organlarını seçmede
farklılıklar gösterirler. Örneğin, öğrenmede kimi öğrenciler daha çok görme
duyularını kullanırlarken kimileri çoğunlukla işitme ya da dokunma duyularını
işe koşabilirler. Öte yandan, kimi öğrenciler öğrenme sırasında bir şeyler yeme
ve içme gereksinmesi duyarlarken kimileri yeme-içmeyi çalışmaya engel olarak
görürler. Çalışırken hareketli olma kimi öğrenciler için önem taşırken kimileri
için gerek duyulmayan bir özelliktir. Bunların yanı sıra, öğrenciler öğrenmek
için seçtikleri zaman dilimi bakımından da farklılık gösterirler. Kimi
öğrenciler sabahları erken saatlerde, kimileri öğleye doğru , kimileri öğleden
sonraları, kimileri de gece saatlerinde çalışmayı tercih ederler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder