1. Bellek
Bellek, zihnin daha önceki yaşantılarda edindiği tecrübeleri,
öğrendiği bilgileri kayıt altına alan bir zihin işlevidir. Hatırlamak
ise öğrenilen bilgilerin çağrılması işlemidir. Bellek sürekli aktiftir. Hiç
durmadan çalışır. Davranışlarımızın büyük bir bölümü öğrenilmiş davranışlardır.
Bunların dışında kalanlar ise refleksler, dürtü ve iç güdülerdir.
Öğrenilen bilgileri hafızada saklamak için kullanılan sürece de kodlama adı
verilir. Öğrenilenlerin hafızada saklanması ve geri çağırma süreçlerinin tamamı
bellek olarak adlandırılır.
Bellek 3 kısma ayrılır.
a. Belleğin aşamaları Belleğe gelen
bilgiler sırayla duyusal kayıt, kısa süreli hafıza ve uzun süreli hafızada yer
alır. Beyin bilginini öğrenilmek istenip istenmediğine göre ya da bilginin
önemli olup olmadığına bakarak bilgiyi bu 3 hafıza türünden birinde işler.
Mesela etraftan duyduğunuz sesler duyusal kayıtta tutulur ve saniyeler içinde
unutulur. Çünkü onlarca uyaran almamıza rağmen onlara dikkat etmemizi
gerektiren bir neden yoktur. Ya da alışveriş listesini kısa süreli belleğe
alırız. Çünkü bir süre sonra o liste işe yaramayacak. Ancak üniversite eğitimi
esnasında öğreneceklerimiz ya da vatandaşlık numaramız uzun süreli hafızaya
alınır. Çünkü önemlidir ve ilerde işimize yarayacaktır.
Bellek
bilgiyi şu şekilde işler;
KODLAMA > DEPOLAMA > GERİ ÇAĞIRMA
Belleğin
aşamaları şu şekildedir.
1-
Duyusal
Kayıt (duyusal bellek ya da duyusal hafıza)
2-
Kısa
Süreli Bellek (kısa süreli hafıza)
3-
Uzun
Süreli Bellek (uzun süreli hafıza)
2.
Duyusal Kayıt
Duyusal kayıt anlık olarak tüm uyaranların
kabul edildiği hafıza alanıdır. Süresi çok kısadır. Bu bölüm ilk uyaranların
alındığı alandır. Bir nesne görüldüğünde ya da bir ses duyulduğunda 200-500
milisaniye duyusal bellekte kalır. Duyusal kayıtta insanlar birçok şeyi fark
edebilir ama bunları hatırlayamazlar. Yapılan bir deneyde insanlara 12 farklı
harf sırası çok kısa süre gösterilmiş, ardından harflerin sırası sorulmuştur.
İnsanlar harfleri gördüklerine emindir. Hatırlayabildikleri çok sınırlı harf
vardır. Ama çok daha fazlası olduğuna hepsi hemfikirdir. Bu da bize duyusal
kayıt kısmının oldukça geniş bir kapasitesi olduğunu ancak buradaki bilgilerin
çok hızlı unutulduğunu göstermiştir. Duyusal kayıt egzersiz ya da tekrarla
geliştirilemez.
3. Kısa
Süreli Bellek
Kısa süreli bellek seçilen uyarıcıların
algılanmasıyla başlar. Duyusal hafızadan yönlendirilen bilgiler kısa süreli
hafızaya gelir. Kısa süreli hafıza bu bilgileri birkaç dakikaya kadar
tutabilir. Ancak bu hafıza sınırlı bir hafızadır. En fazla 7 birim bilgiyi
akılda tutabilir. O yüzden kısa süre işinize yarayacak olan alışveriş listesini
sürekli tekrar edersiniz ki aklınızda kalsın! Aksi halde unutursunuz. Yani o
bilgi uzun süreli hafıza için gereksizdir. Duyusal kayıttan gelen her bilgi
kısa süreli hafızaya alınmaz. Kısa süreli hafızaya almak için bilginin
seçilmesi gerekir.
Hızlı okumak için kısa süreli hafıza ve
uzun süreli hafıza önemli bir çalışma alanıdır. Bu nedenle hızlı okumak
isteyenlerin ve eğitim hayatında başarılı olmak isteyenlerin hafızalarını
geliştirmeleri şarttır.
Kısa süreli hafıza hızlı okuma ilişkisi
Okuma yaparken okuduklarımızı kısa süreli hafızaya atarız. Oradan geçtikten
sonra uzun süreli hafızaya geçilir. Ne kadar çok kısa süreli hafıza bilgisi
toplarsak o kadar çok okuma sonrası hatırlama şansımız olur. Okuduklarımızı anlamamız da gerekir. Eğer
anladıklarımız %60’ın altındaysa hızlı okumuş sayılmayız. Bu nedenle kısa
süreli hafızada gruplama (kümeleme) yaparak ya da hikâye oluşturarak ya da kodlar oluşturarak kısa süreli hafızayı güçlendirebiliriz.
4. Uzun Süreli Bellek
Uzun süreli hafıza ile kısa süreli hafızanın
yapıları çok farklıdır. Kısa süreli hafıza, nöronların bilgi alışverişini
sağlayan yapılar tarafından işletilir. Genellikle kafanın ön kısmında bulunan
dorsolateral prefrontal korte ve paryetal lobu bu işlevi üstlenir. Ancak uzun
süreli hafıza da beyin içine yayılmış nöronlar, sinapslar kalıcı bağlantılar söz
konusudur. Kısa süreli hafızadan uzun süreli hafızaya bilginin aktarılması
işini de beynin hippocampus bölgesi gerçekleştirir.
Bunu daha kolay açıklamak
için şöyle bir örnek verebiliriz.
“Kısa süreli hafıza doğru kitapları
doğru raflara yerleştiren kütüphane çalışanıdır. Uzun süreli hafıza ise
kütüphanenin kendisidir.”
5.
Bellek Geliştirme Yöntemleri
Kodlama - Kısaltma: Edindiğiniz bilgileri kodlayarak aklınızda daha
kolay tutabilirsiniz. Biyoloji dersinde gördüğümüz mitoz bölünme safhaları sırasıyla Profaz , Metafaz, Anafaz, Telofaz dır. POMAD şeklinde kodlanan safhalar kolayca hatırlanır.
Saçma Hikâyeler: Başka bir bellek yöntemi ise bilgileri saçma
hikâyelerle bağdaştırmaktır. Özellikle sosyal bilimlerde çok işe yarar.
Yer Çağrışımı Yöntemi: bilgileri hatırlamak için onları bir yere
konumlandırın. Böylece o bilgiyi duyduğunuzda hangi yönde olduğunu ya da hangi
sırada olduğunu bilirsiniz.
Görsel Hafıza: Bazı insanların görsel hafızaları daha iyidir. Hatta
çoğunuz sınava çalışırken aklınıza gelmeyen bir bilgiyi, bilgilerin yazılı
olduğu defteri düşünerek aklınıza getirebilirsiniz. Görsel hafıza
tekniklerinizi geliştirerek daha iyi hatırlayabilirsiniz.
Zincirleme Yöntemi:
Bu yöntemde öğrenmeniz gereken kelimeleri ardı ardına sıralayıp bir hikaye
oluşturursunuz. Tıpkı saçma hikayeler yönteminde olduğu gibi… Mesela: kağıt, kutu, pamuk,çanta, askı kelimelerini “kağıt kutunun içindeki pamuk çantanın içinden zıplayarak askıya tutundu” şeklinde zincirleyebilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder