20 Mart 2020 Cuma

DERS ÇALIŞMA



      1. Etkili ders çalışma: Temel olarak ders çalışma sırasında öğrenmenin maksimum yoğunluklu olduğu çalışmadır. Bu şekilde zorlandığınız konuları daha iyi öğrenir ve öğrendiklerinizi geç unutursunuz. Etkili ders çalışma teknikleri ise öğrenmenin en üst düzeye çıkarılması için uygulanan tekniklerdir.   
      2.Verimli ders çalışma: Etkili çalışma ile benzerdir. Temel olay öğrendiğiniz bilginin çalıştığınız süreye olan oranını yüksek tutmaktır.
Bazı öğrencilerin daha az çalışarak daha fazla başarılı olmasının zekâ gibi etkenlerin yanında asıl etken nasıl çalışacağını bilmesidir. Önemli olan hem etkili hem de verimli ders çalışmaktır.

               Verimli Ders Çalışma;
    Kişinin ders çalışması sonucunda maksimum derecede verim almasını sağlayan çalışma yöntemidir. Çok çalışmanın bir anlamı yoktur, önemli olan verimli çalışmaktır. Önemli olan ders çalışma sürenin uzunluğundan çok, bu çalışma sonucunda elde edilen başarıdır. O zaman ders çalışma ve başarı aynı anda değerlendirilmelidir.
   Verimli ders çalışma yollarını öğrenmek isteyen öğrencinin, önce bu yönde olumlu alışkanlıklar kazanmaya kararlı olması gerekir. Sonra ders çalışmasını aksatan ya da kolaylaştıran alışkanlıklarının bir listesini yapmalıdır. Bir yandan listede bulunan ders çalışmasını aksatan alışkanlıklarını bırakmaya çalışırken, öbür yandan da kolaylaştıran alışkanlıklarını pekiştirmek için çaba göstermelidir. Bu bir süreçtir. Ne kadar süreci kişiye bağlıdır.

     Öğrencilik yaşamının önemli bir parçası dersler ve ders çalışma gerekliliğidir. Bu dönemde bizden istenen tek şey derslerimizden başarıyla geçmektir.  Bu da ancak düzenli bir çalışma alışkanlığıyla olur.  

             Verimli çalışmayı etkileyen faktörler:
     Zamanı doğru yönetebilmek: Zamanı iyi değerlendirememenin en önemli sebeplerinden biri başarısızlık korkusudur.
   Çalışmalarımızdan verim alabilmek için bizi engelleyen mükemmeliyetçilik eğilimlerimizi kontrol altına almalıyız.

   Dikkati toplayabilmek ve çalışılan konuya yoğunlaşabilmek: Dikkatimizi dağıtan birçok etmen vardır. Kafamızı meşgul eden kişisel sorunlarımız, bedensel yorgunluk, fiziksel hastalık, çalışma ortamının kimi özellikleri, karmaşık bir örgüde sunulan bilgiler ve performans kaygısı, bunlar içinde sıkça rastlanan problemlerdir. Verimli çalışabilmek için dikkat dağıtan bu tür etmenleri en aza indirmemiz gerekir.

   Motivasyona sahip olmak: Kişi neyi, niçin çalışması gerektiğini bilmelidir. Hedeflerin varlığı çalışma isteğini artırır. 

   Öncelik sıralaması yapabilmek: Bazen çalışılması gereken konular birikir. Hangi konudan başlayacağımızı bilemeyiz. Bu noktada yapılması gereken bir plan hazırlamaktır. Önce hangi konuyu çalışacağımızı bilirsek çalışmaya başlamamız o kadar kolaylaşır.

    Nasıl verimli çalışılır?

     1.Çalışmaya başlamadan önce dinlenin.
     2.Çalışma ortamını kendinize göre düzenleyin. Telefon,tablet vs ulaşamayacağınız yere kaldırın
     3.Zamanınızı iyi değerlendirmek için iyi planlanmış bir program yapın. 
     4.Çalışacağınız konuyu alt başlıklara ayırın. Çalışmaya her oturuşunuzda en azından bir basamağı tamamlayın. 
     5.Uzun süre ara vermeden çalışmak iyi bir fikir değildir. Dikkatin belli bir zaman sonra azalmaya başlayacağını unutmayın. 40-50 dakikalık dönemler halinde çalışın ve aralarında 10-15 dakikalık molalar verin.
     6.Zorlandığınız kısımları parçalara bölerek çalışmayı deneyin. Her parçayı çalıştıktan sonra tekrar ederek pekiştirin. 
    7.Size zor gelen ya da sevmediğiniz konuları çalışmak için en verimli saatlerinizi ayırın.
    8.Çalışırken hayallere daldığınızı ve konudan uzaklaştığınızı fark ederseniz, önce hayalinizi ertelemeyi deneyin. 
    9.Çalışırken çok sık ya da çok uzun süreli dalıp gitmeler yaşıyor ve konudan koptuğunuzu fark ediyorsanız, kısa bir mola verin. Kalkın, bir bardak çay alın, biraz hareket edin ve çok uzatmadan masanın başına geri dönün.
   10.Not tutarak çalışmayı deneyin. Not tutmak, çalışılan konuya karşı ilginin dağılmaması ve bilginin akılda kalması açısından oldukça etkili bir yöntemdir.
   11.Okuma yaparken önemli yerlerin altını çizin ve gerektiğinde yanlarına eklemeler yapın. 
   12.Çalışma sonrasında motivasyonunuzu artırmak için kendinizi ödüllendirin. 

   

    ETKİLİ DİNLEME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

    İletişim aslında iki kişi arasında meydana gelen mesaj alışverişidir. Bu süreçte alıcı ve verici taraflar önemlidir. Mesajın doğru iletilebilmesi için iki tarafında bu süreçte yer alması gereklidir. Bilgi edinebilmek, eleştirebilmek ve değerlendirme yapabilmek için belli bir dinleme düzeyine ve alışkanlığına ulaşmak gereklidir. İşte bu sözü edilen tüm faktörlerin birbirleriyle yaptıkları bu sürece iletişim süreci denir.
     İnsanın iradesi dışında duyduğu seslere işitme denir. Dinleme ise işitmenin bilinçli olarak yapılmasıdırİletişim sürecinde karşımızdakileri dinleyip anlayabilmemiz için şunlara dikkat edilmelidir.    
 1. Konuşmacıya bakılmalıdır: Dinlediğimizin ilk belirtisi öğrencimizin yüzüne bakmamızdır. Konuşmamızı vücut diliyle bütünleştirmemiz anlatımımızı daha güçlü kılacaktır.
          2. Konuşan kişinin sözü kesilmemeli: Konuşmacının konuşmasının sık sık kesilmesi, sözünün bitmeden kesilmesi anlattıklarının önemsenmediği hissini yaratabilir. Konuşmacının anlattıklarından katılmadığınız noktaları konuşmanın sonunda dile getirmelisiniz. Konuşmacının konuşması sonuna kadar dinlenmediğinde verilmek istenen mesaj doğru anlaşılmaz.
         3. Dinleme esnasında bütün dikkat, anlama üzerinde yoğunlaştırılmalıdır: Eğer dinleyici gerektiği şekilde dinlerse unutması o kadar daha azalır. Dinleyicinin anlama gücünü arttırabilmesi için anlama niyetiyle dinlemeli ve konuşmacıyı gözleriyle takip ederek dinlemeye kendini vermelidir.
        4. Dinleyicinin öncelikle konuşmacıyı ne sebeple dinlediğini bilmesi gerekir. Dinleyicinin konuşmacının gayesini anlaması ve buna göre dinlemesi gereklidir. İletişim sürecinde dinleyicinin ihtiyacını dikkate almadan konuşma yapan konuşmacı dinleyiciyle fikir ayrılığına düşebilir. Bu nedenle dinleyici grubunu iyi analiz etmemiz ve konuşmamızı buna göre hazırlamamız gerekir.
       5. Dinleme sürecinde dinleyicinin ruh hali de önem taşımaktadır. Dinlemeye hazır olmayan kişi dinleme sürecinde başarılı olamaz. Konuşmacının anlaşılması zorlaşacaktır.
       6. Dinleyicinin konuşmacının anlatacağı konuya ve kişiye ön yargılı olmaması konunun tam anlamıyla anlaşılmasını sağlayacaktır. Bunun için iyi bir dinleyici olmanın tek şartı konuşmayı sonuna kadar dinlemek ve ona göre bir değerlendirme yapmak gerekir. Konuşma sonuna kadar dinlenildiği zaman verilmek istenen mesaj doğru alınacaktır.
      7. Dinleme sırasında anlatılanların belirli aralıklarla özetlenmesi gerekir. Böylece konuşmacı bir konuyu bitirip diğer konuya geçmeden önce anlattıklarının tam anlamıyla anlaşılmasını sağlar. Böylece hem yanlış anlaşılmayı ortadan kaldırır hem de dinleyicinin güvenini kazanır. Buna dikkat ederse konuşmacıda rahatlamış olur.
      8. Konuşma sürecinde anlaşılmayan yerlerle ilgili soru sorabilme imkânı dinleyiciye verilmelidir. Tabii ki bu sorunun zihinde belirdiği an yapılmamalıdır. Dinleyici sormak istediği soruları not almalı, konuşmanın sonunda bu soruları yöneltmelidir. Konuşmanın daha iyi anlaşılabilmesi için ve mesajları daha anlaşılabilir hale getirecek sorular sormalıyız.
     9. Sözlü anlatının başarılı olabilmesi için konuşmacının ve dinleyicinin bu iletişim sürecinde istekli olmaları gerekir. Konuşma isteği veya dinleme isteği taşınmaması iletişim sürecini zora sokacaktır. İletişim süreçlerinde karşımızda bulunan kişileri dinlemede yetersiz olmamız en büyük problemdir.


   

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder