Yaşadığımız yüzyıl bilgi ve teknoloji çağıdır. Bu nedenle insan hayatını planlamalı ve işlerini düzenlemelidir. Okuduğumuz kitaplar veya dinlediğimiz konuşmalar bize araştırmalarımızda kaynak olabilir. Bundan dolayı okuduğumuz ve dinlediğimiz bilgileri not almalıyız. İnsan okuduklarını ve dinlediklerini kısa bir süre sonra unutur. Bilgiyi saklamanın ve ilerde hatırlamanın tek yolu not alma ve bu bilgileri yeniden gözden geçirmektir.
Not alma, okuduğumuz veya dinlediğimiz bir konuşmada geçen atasözü, beyit, cümle veya dizeyi; beğenimiz bir düşünce, hayal duygu ve olayın bir yere yazılmasıdır. Aslında anımsanmak istenen unsurun kısaca bir yere yazılmasıdır. Ancak “bir yere yazmak” sözünden gelişi güzel bir köşeye yazmak anlaşılmamalıdır. Düzenli bir biçimde kayıt altına alınması anlaşılmalıdır. Özellikle derslerde, kitapta bulunmayan ve öğretmenin eklediği önemli yerleri kısaca kaydedilmesidir. Bunu yaparken kişinin ana düşünceyi iyi özümsemesi ve doğru not alması önem taşımaktadır. Her bilim alanının tanınmış ve uzaman kişileri mevcuttur. Bu bilim alanında uzman olan kişilerin kendilerine özgü bir takım görüş ve tespitleri mevcuttur. İşte not alma yöntemini kullanarak bu kişilerin beğendiğimiz söz ve düşüncelerini yazabiliriz. İnsanın hafızası her bilgiyi uzun süre saklayamayacağı için almış olduğu bu notlar bizim hazırlayacağımız ödev veya sunumlarımıza ışık tutabilir. Yapacağımız not alma girişimi bizleri dinleme sırasındaki edilgen durumumuzu aktif hale getirmemizi de sağlayacaktır. Almış olduğumuz bu notların daha sonra tekrarı ise kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesine sebep olur.
Ders Çalışma Programı Hazırlama Yolları
Öğrenciler ders programlarını kendileri hazırlamalıdırlar . Çünkü her öğrenci farklı niteliklere sahip olduğundan dolayı bir ders programının herkese uygulanması mümkün değildir. Kendine ait bu nitelikleri sadece birey kendi bilebilir. Bu sebeple ders programına uymak isteyen öğrencilerin kendi ders programlarını kendilerinin yapması önerilmektedir.
Ders Programı Hazırlarken Kendinizi Tanıyın
Ders programı hazırlayan öğrenciler öncelikle hangi saatlerde ders çalışmak için verimli olduğunu, hangi saatlerde enerjik olduğunu, hangi saatlerde uyuyup, hangi saatlerde yemek yediğini belirlemelidir. Ayrıca hangi dersi hangi saatte çalışırken daha fazla verim aldığını belirleyerek kendine uygun bir program hazırlanması gerekmektedir.
Ders Programı Hazırlarken Benzer Dersleri Arka Arkaya Koymayın
Benzer derslerin arka arkaya koyulması sonucunda bilgiler karışabilir. Ders çalışma planında sayısal + sözel + sayısal şeklinde olmalıdır. (Matematik + Edebiyat + Fizik )Bir ders çalışma süresi 20 dakikadan az olmamalı ve 40 dakikadan uzun olmamalıdır. Her dersin sonuna 10 dakikalık dinlenme süreleri koyulmalıdır. Bu dinlenme süreleri bilgilerin öğrenilmesi ve sindirilmesi için önemli bir yere sahiptir. Ayrıca bu dinlenmeleri ödül olarak koyulması öğrencinin çalışma isteğini arttıracaktır.
Ders çalışma programı nasıl hazırlanır?
Türkçe dersinin olduğu günlerde mutlaka dil bilgisi çalışılmalıdır. Her öğrenci için olmazsa olmazımız ise her gün düzenli olarak çözeceğiniz paragraf ve problem sorularıdır. En az 20 tane paragraf + 10 problem sınava hazırlık süresince olmazsa olmazımızdır. Ders çalışma programı kişiye özel olarak hazırlansa da sizi en iyi tanıyan yine sizsiniz. Bu yüzden derslerde eklemeler yapabilir, günleri değiştirebilirsiniz. Ancak genel olarak üniversite sınavına hazırlanan bir öğrenci günde 3 ders çalışırsa daha fazla konu ilerletmiş ve soru çözmüş olacaktır. Hedeflediğiniz soru sayısına ulaştığınızda ise kendinizi ödüllendirmeyi unutmayın.
Öncelikle kendinizi tanıyın. Hangi saatte enerjiksiniz, hangi saatte ders çalışma sizin için verimli oluyor, kaçta uykunuz geliyor, yemek saatleriniz nedir?, hangi dersi kolay yada zor anlıyorsunuz, arkadaşlarınıza ne kadar zaman tanımalısınız, seyrettiğiniz filmler, ailenizle geçireceğiniz vakitlerin hepsini düşünün ve bir kağıda yazın. Bunu haftalık olarak yapın. Hangi gün kime ve neye ders dışında zaman harcadığınızı bilin.
Ders çalışma programınızı haftalık olarak düzenleyin. Haftanın her günü ne yapacağınızı yazın.
Ders çalışma programında o gün içinde okulda gördüğünüz derslere tekrar saatleri ayırın. Bir sonraki günün derslerini de gözden geçirecek şekilde planlayın. Örneğin salı günü okuldan çıktınız. İlk sıralara o günkü derslerin tekrarını koymanızda fayda görüyorum. Sonraki aşamada Çarşamba göreceğiniz dersleri alın. Böylelikle aynı derse iki gün içinde (Okulda öğretmenin de anlattığını hesaba katarsak) üç defa tekrar yapmış oluyorsunuz.
Ders programında çalışacağınız dersin kaçta başlayacağını ve kaçta biteceğini yazın. Ancak bunu uygularken esnek olmaya özen gösterin. Diyelim ki matematik çalışıyorsunuz. 40 dakika zaman yediniz. Ama yetmedi. 50 dakika oldu. Önemli değil. O günkü kalan derslerinizi 10 ar dakika ötelemelisiniz.
Öğrenciler ders çalışma programlarında zorlandığı derslere genelde çok yer vermediklerini görüyorum. Yanlış bir alışkanlık. Aksine zorlandığınız derslere öncelik vermelisiniz. Ve zamanı biraz daha uzun tutmalısınız. Bu derslerden kaçmak yerine çevrenizdeki olanakları kullanmayı da programlamalısınız. Örneğin matematikte zorlanıyorsanız daha iyi anlayan bir arkadaşınızdan destek almaya çalışın, öğretmeninize gitmekten çekinmeyin. Yardımcı kaynaklar alarak konuyu farklı açılardan öğrenmeye çalışın. Olduğu kadar yapın. Bunu yapmadığınızda, dünyanın en iyi programı size hiçbir faydası olmayacaktır.
Mutlaka her ders çalışma sonunda 10 dakika dinlenme koyunuz. Bu dinlenme aralıkları bilgilerin sindirilmesi açısından önemli. Bu dinlenme aralıklarını kendinize ödül olarak sunun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder