Düşünme eğitimi toplumların eğitim anlayışına ve yaklaşımlarına göre değişmektedir. Eğitim alanında uzun yıllar kullanılan davranışçı ve bilişsel yaklaşıma göre düşünme becerileri dolaylı olarak gelişmektedir. Bu nedenle öğrencilere düşünme konusunda özel bir ders veya kurs vermeye gerek yoktur. Bu yaklaşımlara göre düşünme becerileri her programın içinde yer alır ve öğretilen konularla birlikte öğrencilere kazandırılır. (Beyer 1987).
Yani düşünme becerileri, ders
kitaplarındaki konularla, problem çözme, karar verme gibi çalışmalarla
öğretilebilir. Bu eğilimin temelinde yatan bazı görüşler ise şöyle sıralanmaktadır:
1. Düşünme becerileri anlamlı bir içerikle
öğretilir ve uygulanır. Bu süreçte üst düzey düşünceler yerine zengin ve
karmaşık bir içerik yeterli olabilir.
2. Düşünme becerileri bir alandan diğerine
yeterince aktarılamaz. Her becerinin gelişimi farklı ortamlarda uygulamalarla
gelişir (Beyer 1987).
Örneğin matematikte
geliştirilen problem çözme becerileri gerçek anlamda psikolojideki problemi
çözmeye yardım etmez. İkisi farklı çalışma ve uygulamalarla geliştirilir.
3. Düşünme öğrenmenin temel bileşenlerinden
biridir. Bu nedenle öğrenme aynı zamanda düşünme sayılır. Öğrencinin
bilgiyi işlemesi, zihinsel şemalarını gözden geçirmesi ve düzenlemesi için
düşünme gereklidir. Bu nedenle bilgi ve düşünme birbirinden farklı değil, tam
tersine iç içe ve birlikte öğretilir. Görüldüğü gibi eski yaklaşımlara
göre düşünme becerilerini geliştirmek için özel bir ders vermeye gerek
görülmemiştir. Bu becerilerin mevcut ders programlarındaki konularla
geliştirileceği, bunların bir alandan diğerine yeterince aktarılamayacağı, her
alanda ayrı ayrı geliştirmenin gerekli olduğu, ayrıca bilgi ile düşünmenin
farklı olmadığı, birlikte öğretilmesi gerektiği öne sürülmüştür. Uzun yıllar
yürütülen uygulamalardan yeterli sonuç alınamaması üzerine araştırmacılar,
“Düşünme öğrenilir mi? Düşünme becerileri öğretilir mi? Düşünme becerilerini
geliştirmek nasıl bir eğitim gereklidir?”gibi sorulara cevap aramışlardır.
Yapılan araştırma ve uygulamalar sonucunda düşünme eğitimi konusunda önemli
bulgulara ulaşılmıştır. Günümüzde hızla yayılan yapılandırıcı yaklaşıma
göre düşünme becerileri, öğrenme, iletişim kurma, etkileşme ve dış dünyayla
bütünleşmenin en önemli aracıdır. (Güneş 2007; Boileau 2002; Kirady 2000).
Düşünme becerileri, okullarda birbirinden
farklı ve zengin etkinliklerle, her öğrencinin ihtiyaç duyduğu uygulamalarla
desteklenerek geliştirilen ve yaşam boyu kullanılan becerilerdir. Bunun için
öğrencilerin düşünmesini kolaylaştırmak, farklı görüşleri tartışmak ve düşünme
süreçlerini harekete geçirmek için uygun öğrenme ortamları oluşturulmalıdır.
Düşünme becerileri, farklı durumlarda farklı görevleri yönetmek için başka
alanlara aktarılan becerilerdir. Aktarılan beceriler, çeşitli alanlarda ve
günlük yaşamda gerekli olan becerilerdir. Bunlar düşünme, araştırma, öğrenmeyi
sürdürme, karar verme, sorun çözme, iletişim, işbirliği yapma gibi
becerilerdir. Aktarılan beceriler, okuldaki öğrenmeleri kolaylaştıran ve yaşam
boyu öğrenmeyi sağlayan becerilerdir. (Perrenoud 2004). Öğrencinin düşünme
becerilerini yeni durumlara ve süreçlere aktararak sürekli kullanması ve
geliştirmesi sağlanmalıdır. Öğrenciye verilecek görevler, ödevler önceden
öğrenilenlerin tekrarı şeklinde olmamalı, öğrenilen becerinin farklı durumlarda
uygulanmasını içermelidir. Bu çalışmalara okul öncesinden üniversiteye kadar
her düzeyde önem verilmelidir. Ayrıca düşünme eğitimi yaşam boyu bir süreç
olarak ele alınmalı ve yaşam boyu eğitimin önemli bir parçası olarak
yürütülmelidir.
Bilgi işleme sürecinde alınan yeni bilgiler düşünme,
sorgulama, çıkarım yapma, değerlendirme gibi çeşitli zihinsel işlemlerden
geçirilerek yeniden anlamlandırmaktadır. Bu süreçte bütün dil ve zihinsel
beceriler devreye girmekte, yeni bilgiler bireyin ön bilgileri ışığında incelenmektedir.
Yapılandırıcı yaklaşıma göre öğrencinin ön
bilgileriyle yeni bilgileri birleştirirken düşünme becerilerini iyi kullanması
bilgi işleme sürecini kolaylaştırmaktadır. Öğrencinin ön bilgilerinin zengin
olması da bilgi işleme sürecini etkilemektedir. Çünkü yeni bilgilerin
işlenmesi ve anlamlandırılması ön bilgilerin ışığında gerçekleştirilmektedir.
Bireyin ön bilgilerinin zenginliği ve niteliği de düşünme becerilerinin
gelişimiyle ilişkilidir. Öğrencinin bilgiyi sağlıklı işlemesi, zihnini düzenlemesi
ve geliştirmesi için düşünme becerilerinin geliştirilmesi gereklidir.
Yapılandırmacı yaklaşım bir öğrenme yaklaşımıdır.
Öğrencinin rol aldığı bir süreçtir. Öğrenci beyni boş bir kutu değildir. Dış
dünyadaki nesneleri basit bir biçimde kopyalayamaz ancak yapılandırır. Yeni
bilgiler önceki bilgilerin özerine kurulur. Birey öğrenebilmek için kendi
yanıtlarını, çözümlerini bulduğunda kavramları yapılandırdığında öğrenir.
Öğrenme bilgiyi pasif olarak alma değil soru sorma, araştırma, problem çözme
ile gerçekleşir.
Ezber öğrenme yerine anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesi ve bilginin yapısallaştırılması için öğrencilerin doğal koşullarda öğrenmeye etkin olarak katılmaları gerekmektedir. Öğrencilerin derse etkin olarak katılmaları öğretmeni dinlemek, söylenenleri yapmak ya da tekrar etmekten farklıdır. Etkin olmak öğrencilerin yazması,
okuması, düşünmesi, sorular sorması, örnekler vermesi,
kaynaklara ulaşması, deney yapması vb. ile
mümkün olmaktadır.
Farklı biçimlerde uygulanabilen yapılandırmacı yaklaşımlar ortak bir felsefeye dayanmaktadır; öğretmenin
yönettiği, kontrol ettiği ve bilgiyi aktardığı
öğretmen merkezli sınıflar reddedilir
. Geleneksel sınıflarda genellikle
öğrencilerin mutlaka öğrenmesi gereken değişmeyen dünyaya ilişkin bilgiler parçalara bölünür, öğretmenler pasif öğrencilere bilgi ve anlamları transfer etme yollarını araştırır.
Yapılandırmacı sınıflarda ise bilgi nesnel gerçekler değildir,
matematik ve bilim kesin dünya yerine olabilecek dünyayı tanımlamaya yarayan modellerdir.
Öğretmenin rolü,
öğrenci ilgisini
çekmek için problemler
, sorular ve
kavramsal gruplar etrafında bilgiyi organize etmektir.
Öğretmen öğrencilerin yeni
bakış açıları
geliştirmelerine ve öğrenmeleri ile bağlantı kurmalarına yardımcı
olmaktır. Fikirler geniş kavramlarla bütüncül olarak sunulur ve
sonra parçalara ayrılır. Etkinlikler öğrenci merkezlidir.
Kullanılan yöntem
ve teknikler;
Gözlemler , görüşmeler , çalışma örnekleri ,
proje çalışmaları , performanslar ve sunular ,
performans sınavları , öğrenci dosyaları ,
kısa cevaplı sorular kullanılan yöntemlerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder