6 Temmuz 2019 Cumartesi

EĞİTİM


   
    Yeni kuşakların toplum yaşamında yerlerini almaları için gerekli bilgi, beceri, değer yargısı ve anlayışları edinmelerine, kişiliklerini geliştirmelerine ve belirlenen amaçlar doğrultusunda istenilen değişiklikleri oluşturma süreçlerine EĞİTİM denir.
    Eğitim sonucu bireyin davranışlarında ölçülebilir değişiklikler meydana gelir. Örneğin: Okuma yazma bilmeyen bir çocuğun, okul eğitiminden sonra okuma ve yazmasıdır ve gözlemlenebilir.


     Eğitim 3 bölümde incelenir.
    1.İNFORMAL EĞİTİM:Yaşam içinde rastgele olarak ortaya çıkan eğitim informal eğitimdir. Aile içinde, arkadaş gruplarında, işyerinde ve sokakta farkında olmadan kazanılan davranışlar informal eğitimin ürünleridir. İnformal eğitim planlı, programlı ve kontrollü olmadığı için, bu eğitim süreci sonunda insanlar farkında olmadan olumlu davranışlar ile birlikte olumsuz davranışlar da öğrenebilirler. Sigara içmek, kavga etmek, kopya çekmek, hırsızlık yapmak vb. 
    Bilgi toplumlarında informal eğitim, çocuğun sosyalleşmesi ve hayata hazırlanmasında yetersiz kalmaktadır. Bu nedenle toplumların farkındalıkların artmasıyla eğitim planlı ve programlı bir şekilde okul denen kurumlarda verilmeye başlanmıştır.


    2.FORMAL EĞİTİM: Okullarda yürütülen planlı eğitim etkinlikleri formal eğitimdir. Formal eğitim sürecinde, bireyde olumlu davranış değişikliği oluşturmak üzere  planlı ve programlı bir biçimde öğrenme ortamı düzenlenir. Amacı olan bu eğitimde toplumun kültürel yapısını bireye aktarmak hedeflenmektedir. Formal eğitim sonucunda bireyin başarısını değerlendirmek gerekir. Bu da öğretmenlerin ve sistemin kontrolünde yapılan sınavlardır.

    Örgün ve yaygın olmak üzere ikiye ayrılır;
    1.Örgün eğitim: Belli bir yaş grubundaki bireylere, milli eğitimin amaçlarına göre düzenlenmiş eğitim ve öğretim programlarıyla, okullarda verilen uzun soluklu bir eğitimdir. Kademelidir ve diploma verilir.
    2.Yaygın eğitim ise örgün eğitim sistemine hiç girmemiş ve örgün sistemden uzaklaşmış bireylerin ilgi ve ihtiyaçları olan alanlarda yapılan eğitimdir. Halk eğitim merkezlerinde açılan kurslar, resmi ve özel kurum ya da işyerlerinde yapılan hizmet içi eğitim faaliyetleri yaygın eğitimdir. Örgün ve yaygın eğitimin ortak noktası, eğitim faaliyetlerinin planlı ve programlı olmasıdır. Kademeli değildir, isteğe bağlıdır ve sertifika verilir.
   Formal eğitim ile informal eğitimi kesin sınırlarla ayırmak mümkün değildir. Aynı kurum içinde hem formal hem de informal eğitim bir arada gerçekleşebilir. Örneğin, örgün eğitim kurumlarında formal eğitim ağırlıklı olmakla birlikte, öğrencilerin birbirleriyle ve öğretmenleriyle kurdukları ilişkilerde informal eğitim de gözlenebilir. Buna karşın bazen örgün eğitim kurumlarında öğretmenlerin yetersizliği ve öğretmenlerin öğrencilerle olan iletişim problemleri okullarda informal eğitimin ön plana çıkmasına neden olabilir.


    3. SARGIN EĞİTİM: Eğitim literatürümüze yeni girmiş olan sargın eğitim kavramı zaman zaman informal eğitimin içinde değerlendirilse de başlı başına bir tanımlama ve örnekleme gerektirir. Formal eğitimin dışında kalan, bireyin hayatın içerisinde kendi kendine öğrendiği bilgi ve becerilere sargın eğitim denir. Birey herhangi bir plana bağlı kalmadan öğrenir. Herhangi bir ölçme sistemi olmadığı için kişi ancak kendi farkındalıkları ile öğrenimini değerlendirebilir. Medya yoluyla öğrenme, bireyin halı ve kilim örmeyi öğrenmesi, bireyin dikiş dikmeyi öğrenmesi örnek olarak verilebilir.
    Ülkelerde özellikle örgün ve yaygın eğitim sistemleri için programlar geliştirilmiştir. Bu sistemler içerisinde kişinin sargın eğitiminin gelişmesi için fırsatlar da mevcuttur. Uluslararası programlar da bu öğrenim sistemlerinin farklı ülkelerde gerçekleştirilmesine fırsat tanır. Birey bu fırsatlar sayesinde farklı sistemleri tanıma ve öğrenimi çeşitlendirme fırsatı yakalayarak eğitimini olumlu yönde geliştirme fırsatı bulur.
    Örneğin;Üniversite döneminde Erasmus ve Lise döneminde AFS, YES 
 bu programlara örnek olarak verilebilir.
Eğitim Bilimlerine Giriş Prof. Dr. Münire ERDEM

1 yorum:

  1. Günaydın Derya hanım. Ellerinize sağlık. ilk defa eğitm konusunda hoşuma giden bir blog gördüm. Umarım yazmaya devam edersiniz. Çünkü toplumun gerçekten eğitim konusunda bilinçlenmeye ihtiyacı var. Nasıl bireyler yetiştireceğimiz, ülkenin ve toplumun geleceği açısından çok ama çok önemli..

    YanıtlaSil